BLOG BM,  Children's Book How-to

Penggunaan Warna dalam Buku Bergambar

Warna memainkan peranan penting dalam mempengaruhi emosi. Warna juga bertindak sebagai bahasa universal, di mana kanak-kanak bertindakbalas terhadap warna. Satu perkara yang perlu dipertimbangkan ialah suasana cerita. Apakah warna yang melambangkan suasana atau emosi?

Psikologi warna boleh digunakan untuk mendapatkan kesan dampak pada ilustrasi. Pernahkah anda terfikir, apabila kita melihat langit biru, kita akan berasa tenang? Atau apabila kita melihat bunga matahari, kita akan berasa gembira? Berikut disenaraikan beberapa tindakbalas emosi terhadap warna:

Merah – Bahaya, marah, keterujaan, keberanian.
Biru – Ketenangan, kesedihan,kesejukan.
Kuning – Kegembiraan, keceriaan.
Hijau – Kedamaian.
Hitam- kejahatan, kesedihan.
Merah jambu – simpati, harapan, kasih sayang.
Jingga – Kehangatan, nostalgia.
Putih – Kebaikan, kebersihan atau sesuatu yang suci murni.
Hitam dan Putih – Bersifat semulajadi, imbauan masa lalu, memfokus kepada penceritaan ilustrasi tanpa diganggu oleh warna.

Dengan memahami kaitan warna dan emosi, kita boleh menggunakannya untuk ilustrasi buku bergambar. Fahami cerita dan tentukan suasananya, kemudian warnakan ikut kesesuaian.

Berikut saya berikan sedikit kupasan warna dan emosi bagi beberapa buah buku bergambar.

Aimi Tidak Murung Lagi, Zanariah Salam.

Buku ini tentang kesedihan seorang budak perempuan bernama Aimi yang kematian ibu, namun disebalik itu, barang peninggalan ibunya iaitu kamera dapat menggembirakannya semula.

Kredit gambar: Zanariah Salam

Dalam ilustrasi cerita ini, ilustrator memilih warna putih dan merah jambu untuk mengekspresikan perasaan dan perjalanan emosi Aimi. Warna putih melambangkan kesederhanaan dan kemurnian, dan dalam konteks ceritanya menggambarkan penerimaan Aimi tentang kematian ibunya.

Merah jambu sering dikaitkan dengan perasaan kasih sayang dan harapan, justeru, dalam konteks cerita ini, merah jambu mencerminkan hubungan emosional antara Aimi dan ibunya, melalui kamera milik ibunya. Warna ini juga mewakili momen kebahagiaan yang baru ditemukan dalam atmosfera yang penuh kasih sayang. Dengan kombinasi warna putih dan merah jambu, ilustrator menciptakan sebuah karya visual yang memperkuatkan perjalanan dalam mengatasi kesedihan.

Puteri Gunung Ledang, Emila Yusof.

Buku ini ialah penceritaan semula dari sudut pandang puteri sendiri. Untuk memberikan dampak pada ilustrasi, saya pilih warna tona hitam kelabu, kuning dan merah menyala. Tona hitam kelabu dapat memberikan kesan misterius dan dramatik, menggambarkan sebuah cerita klasik yang epik.

Warna merah menyala saya pilih untuk menggambarkan karakter puteri yang berani dan juga Gunung Ledang yang masih diperkatakan sehingga ke hari ini. Warna kuning selendang bersimbol sebagai semangat positif dan keyakinan untuk menghadapi cabaran.

Comments Off on Penggunaan Warna dalam Buku Bergambar