BLOG BM

Nasi Lemak, Roti Canai, Yee Mee Kantonis, Teh Tarik

Tiga hari dia makan seafood pasta di Bologna. Cukuplah tiga hari itu. Hari ke-empat dia sudah mundar mandir berjalan mencari makanan yang sinonim dengan Asia. Kalau di Frankfurt, ada jugalah makanan yang ikut selera lidah; ada tomyam, ada roti naan, ada chai masala. Di Bologna, elek!

Dia menuju kedai Pakistan yang terletak berhampiran stesen bas. Tiga hari seterusnya dia menikmati nasi dan lauk pauk orang Pakistan pula. Tiada yang lebih sedap dari itu. Hari ketujuh, keinginannya membuak-buak. Dia mahukan roti canai, yee me kantonis, nasi lemak, teh tarik!

Dia menarik beg yang telah dikemaskannya sebentar tadi dan keluar meninggalkan bilik yang menjadi kediamannya selama seminggu. Dalam teksi fikirannya tertumpu pada kampung halaman!

Dalam kepalanya berkira-kira, walaupun dalam kapal terbang mungkin ada hidangan nasi, dia mesti singgah di kawasan R&R Dengkil untuk makan roti canai dan minum teh tarik. Atau mungkin dia akan singgah di R&R Nilai untuk makan nasi lemak. Kemudian keesokannya dia akan ke BIG Aeon Ampang untuk makan yee mee kantonis. Semua yang tersenarai dalam hati mesti diikutkan dahulu, kemudian barulah boleh dia fikirkan tentang jetlag. “Rindunya! Nasi lemak, roti canai, yee mee, teh tarik, kau tunggu aku balik!” jeritnya dalam hati.

Your passport, ma’am,” pinta pegawai di kaunter penerbangan.

Dia menghulurkan passport. “I’m sorry madam, your name is not listed on today’s flight,” kata pegawai itu.

Dia menepuk dahi. Dalam sedar tak sedar, rupa-rupanya kerinduan membawanya ke lapangan terbang sehari awal.

*Sumber prompt dari Norsa’adah: 31 Perkataan Sebagai Pencetus Idea

Comments Off on Nasi Lemak, Roti Canai, Yee Mee Kantonis, Teh Tarik