Absolute Tribal in Kuching

This restaurant really had me at ‘Hello’.

Absolute TribalAbsolute Tribal entrance.

I thought to myself, “the interior must be as beautiful as the entrance.” My expectation was true. I fell in love straight away.

Absolute Tribal interiorInterior of the restaurant.

Absolute Tribal is a restaurant with a contemporary fine-dining ambiance serving Asian fusion food; mostly local authentic cuisine with a delightful presence of Thai’s unique selection.

Set in a historic building built during the Brooke Era about 120 years ago, Absolute Tribal is part of Sarakraf Pavilion. The historical attachment of the establishment will make you feel as if you have travel back in time and take a refuge to a spiritually enchanting holiday.

Here are some of the food that we had during the lunch. The lunch was on Sarawak Tourism Board and Malindo Air. This was part of the Familiarisation Media Trip last April.

at3Left row from top: Sarawak Tribal Salad, Pansoh Chicken, Umai Sarawak. Right row from top: Sarawak Pineapple Fried Rice, Terong Dayak with Fish Curry and Mee Kolok Fusion Style.

Yes, I love everything that I ate. The food live up to the beautiful ambience. I definitely recommend this restaurant to you. You will love it too.

Other than fine dining, Sarakfraf Pavilion features gift shops with local arts and crafts that could not be seen elsewhere.

craftIf you are visiting Kuching, Sarawak, do look for Absolute Tribal. The restaurant sign is not really visible from the main road, so be on the look out for Sarakraf Pavilion sign near a white brick gate. It opens from Monday to Sunday from 07:30 – 22:00. Address: 78 Jalan Tabuan, 93100, Kuching 93200, Malaysia.

Sarakraf

 

 

 

 

You may also like

39 Comments

  1. Salam Emila…saya ada karpet berwarna merah dengan motif tradisional bumi kenyalang sama seperti yang ada di restoran tersebut :). ada sebuah lagi restoran yang menarik hiasan dalamannya yang terletak di Jalan Main Bazar yang turut menjual makanan tradisional Sarawak, kek lapis, kek dan biskut, tapi saya lupa nama restoran tersebut. InsyaAllah kalau saya ingat kembali nama restoran itu saya akan khabarkan di sini 🙂

    1. Salam, UH. Cantik sangat karpet tu. Saya rasa nak beli tetapi agak sukar nak bawa pulang. Baiklah, nanti khabarkan kepada saya ya. 🙂

    1. Hehehe tak berat ke? Saya dengan satu luggage besar, satu beg kamera, satu beg sandang dan tiba-tiba ada tambahan beg berisi barang-barang kecilan yang saya beli dari sana. Kalau suami saya ikut lain kali, saya akan beli 🙂

  2. Emila…kedai makan yang saya katakan tadi ialah “Rumah Santapan Maria @ Maria Desserts House”, No. 37 Jalan Main Bazar, Kuching. Kalau berkesempatan lagi ke Kuching, singgahlah di kedai ini

    p/s: saya tiada saham dalam kedai tersebut, saya cuma cadangkan sebab saya pernah mengunjungi dan menikmati juadah di situ, alhamdulillah puas hati 🙂

    1. Baiklah, jika saya pergi lagi, saya akan cuba makanan di restoran ini. Bila ada maklumat sebegini, elok kita berkongsi dengan kawan-kawan. Terima kasih ya, UH.

  3. Emila…karpet tu kalau dilipat kemas-kemas boleh masuk dalam satu beg besar. berat karpet tu dlm 2-3 kg kalau tak silap bila dilipat.

  4. Emila…karpet tu kalau dilipat kemas-kemas boleh muat masuk dalam beg sederhana besar. berat dlm 4-5 kg saja.

  5. …sayur tu namanya sayur midin. boleh dibeli segar di pasar basah terutama di pasar minggu (dulu di Satok, kita sudah dipindahkan ke Kubah Ria). sayur midin antara menu eksotik di Sarawak yang sedap…:)

  6. …nanti kalau ke Kuching lagi, cuba pula buah engkalak & dabai…antara buah hutan yang sinonim dengan rakyat Sarawak 🙂

    1. Dabai dah cuba 🙂 Nant saya coretkan kisah tentang buah Dabai.

      Engkalak tu macamana rupanya? Oh tak apa, nanti saya buat carian di Internet.

  7. Salah satu perkara yang saya suka dengan blog K.Em ialah, gaya penceritaan K.Em memang akan buat saya teringinnya nak pergi ke tempat tersebut, tau! (^_^) —> Bilalah nak sampai Sarawak ni!

  8. UH…. kalau di Kelantan namanya ‘Pucuk Midin’… selalunya sayur ni dimasukkan dalam masakan bubur lambuk 😀

  9. Sy pun belum pernah ke Serawak Syuk…. dan kisah perjalanan kak emi memang buat kita nak kesana 😀 TAPI… walaupun ada tempat2 yang tak mungkin kita akan sampai, tapi kak emi dah bawa kita ke sana dgn cerita2 & gambar2 nya yg menarik…

  10. Hazura, nanti bila kita dah sampai Sarawak, mesti rasa “Eh, macam dah pernah lihat tempat ni”…. rupa-rupanya gambar dari blog K.Em… hehehe

  11. thanks for the recommendation, kak Em 🙂 saya mmg bab makan ni yg paling excited 😛
    but I hope the food price is affordable.. sbb tgk gaya mcm restoran eksklusif je..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *