BLOG BM

Neo-impressionisme

Teringat saya tahun lepas (beberapa minggu lepas), ada seorang pengunjung masuk ke galeri Emilatopia. Sambil melihat-lihat lukisan saya, dia tersenyum dan kemudian bertanyakan jika saya artisnya. Saya menjawab ‘ya’ dan memperkenalkan diri saya. Dia memperkenalkan dirinya sebagai ahli sejarah seni tetapi tidak memberitahu namanya. Dia bercerita tentang Monet dan aliran Impresionisme dan bertanya adakah saya berinspirasi dari Monet sambil menunjuk kepada kepada lukisan pointilisme saya di dinding galeri. Saya menyangkal dan menerangkan sebenarnya saya berinspirasi dari Paul Signac dan Georges Seurat dari aliran neo-impresionisme dengan gaya pointilisme. Dia seolah tidak mendengar dengan jelas dan minta saya mengulangi nama-nama tersebut. Saya menyebut semula nama-nama tersebut, namun dia menggelengkan kepalanya sambil mengerutkan dahinya. “Oh, saya tidak pernah dengar nama mereka, hmm mungkin pengetahuan saya dalam genre seni yang lain,” katanya sambil menyebut-menyebut nama Monet sekali lagi dan menerangkan tentang lukisan Monet yang saya sendiri tahu rupa bentuknya. “Oh ya?” kata saya untuk tidak menyinggung perasaannya.

Sebelum dia melangkah pergi, dia memberitahu lukisan wanita saya mirip lukisan-lukisan dari Taiwan. Saya berterima kasih kepadanya kerana sudi melihat lukisan saya. Kemudian saya ambil telefon pintar saya dan menGoogle ‘seni dari Taiwan’. Saya tidak dapat lihat persamaannya di mana. Saya menggaru kepala.

Tree of Life | 2021

Pada nota lain, bercerita tentang lukisan wanita, lukisan Tree of Life (atas ini) saya letak di ruang hadapan galeri. Antara pandangan yang kedengaran dari belakang tabir (saya duduk di sebalik skrin penghadang hujung galeri) dan yang disampaikan terus kepada saya:
1: when I saw her, I have to come closer and look at the details. Beautiful, really.
2: I love the colour combination, I can relate to it.
3: I am not into art but hey this is beautiful.
4: Ho liang ah!
5: Aaa… that’s pretty!
6: Bagi aku perempuan ni tak cantik.

Kita tidak dapat memenuhi citarasa semua orang. Definisi cantik kita berbeza dan kejujuran itu amat dihargai.

Comments Off on Neo-impressionisme