10 Creative Writing Prompts Aug2019,  BLOG BM,  FLASH FICTION

I need a miracle

Beeb, beep, beep!

Dengan mata masih tertutup, tanganku cergas mematikan bunyi penggera dari telefon bimbit. Aku tidur kembali. Memang aku set penggera semasa aku tiba di sini.

Beep, beep, beep!

Beep, beep, beep!

Beep, beep, beep!

Dengan mata separuh terbuka aku bergegas bangun. Alamak! Sudah lambat! Aku tahu aku lambat kerana apabila penggera berbunyi buat kali keempat, itu menandakan telah dua puluh minit ia berbunyi. Aku set penggera setiap 5 minit selepas yang pertama. Dua puluh minit tersebut sebenarnya aku peruntukkan untuk mandi.

Oleh kerana tidak sempat mandi, aku bergegas menyarung jeans dan sweater. Aku ambil bagasi dan tolak terus keluar bilik dan daftar keluar dari hotel. Aku meminta bantuan pekerja hotel memanggilkan teksi untuk aku pergi ke Lapangan Terbang Václav Havel. Perasaan bercampur-baur. Malam sebelumnya aku pengsan di perkarangan Muzium Kafka, dan aku tak ingat bagaimana aku pulang ke bilik hotel sehinggalah penggera berbunyi pagi tadi. Rasanya ada benda yang tertinggal di bilik hotel. Apakah dia agaknya?

Teksi sampai dan aku naik. Sejurus tiba di lapangan terbang, aku terus ke kaunter untuk mendaftar bagasi masuk. “Is that all, madam?” tanya wanita di kaunter. “Yes,” jawabku. Tiba-tiba aku teringat sesuatu… “No!” Aku cemas.

Aku teringatkan beberapa manuskrip asal, jurnal dan buku milikku! Di mana aku letak barang-barang tersebut? Aku memohon kepada wanita tersebut untuk membuka bagasi dan memeriksa jika barang tersebut ada di dalam. Setelah membukanya, memang sah tiada. Aku cuba mengingatkannya semula namun tiada ingatan langsung di mana aku simpan. “When is the time limit to check-in my luggage?’ tanyaku. “You have one hour, madam.” Aku mengambil bagasi semula, “OK, I’ll come back before an hour.”

Aku bergegas mencari telefon dan mengeluarkan resit pembayaran bilik hotel. Aku dail nombor yang tertera di situ, “hello, I am from room 326. I think I left something in the room. Can you check for me?” “Hold on madam, I will ask the chambermaid to check,” kata suara di hujung sana. Setelah lima minit menunggu di talian, “Madam, there’s nothing in the room except a calling card.” “I left some manuscripts, journals and books, can you check again?” kataku panik. “Hold on madam, I will ask the chambermaid to check again.”

Sementara menunggu di talian, aku berkira-kira mahu kembali ke hotel semula. Satu jam. Sempatkah aku? Tanpa berfikir panjang, aku letak telefon dan bergegas menahan teksi di luar lapangan terbang. Dalam teksi aku berbisik, “I need a miracle, I need a miracle, I need a miracle.

Dalam masa 25 minit, aku sampai di hotel. “Hi, I am sorry, I called some half an hour ago about the things that I might’ve left in my room,” kataku kepada pekerja di sebalik kaunter. “Oh yes, madam, the chambermaid took the card and actually call the person on the card, Mr. Gregor Samsa,” katanya. “And?” aku bertanya untuk mengetahui selanjutnya. “And Mr. Samsa is on his way here,” katanya lagi.

Aku tidak sabar menunggu kehadiran Gregor Samsa di lobi hotel. Sejurus kemudian muncul seorang lelaki, “Amélie?” tanyanya pendek. Aku meneliti mukanya, seorang lelaki yang tidak kukenali. Dia menyampaikan beg galang dan di dalam beg itu terdapat barangan aku yang tertinggal. Alhamdulillah, bisik hati kecilku. Sebelum pergi lelaki itu menyerahkan nota kepadaku, ‘I thought you will call me but I guess you are late. Till we meet again. XOXO, KR.‘ Hati aku cair bercampur sedih. Inilah yang tertinggal sebenarnya; hati aku.

Aku berjalan lemah ke kaunter hadapan, “thank you for everything. And please convey my heartful thanks to the chambermaid. May I know her name?

Certainly, madam. Her name is Miranda Clearly. We call her Miracle.

Prague, 2018.

“Miracles are like pimples, because once you start looking for them you find more than you ever dreamed you’d see.”
Lemony Snicket.

Comments Off on I need a miracle